• Główne Kategorie

  • Sposoby na spokojny sen twojego dziecka

    Sposoby na spokojny sen twojego dziecka

    Sposoby na spokojny sen twojego dziecka. Prawidłowy sen regeneruje organizm, to już wiemy, jest ważnym cyklem w prawidłowym rozwoju Twojego dziecka. Ale jak sobie poradzić gdy ten cykl zostaje przerwany lub jest nieprawidłowy? co zrobić gdy dziecko ma problem z zasypianiem?

    Brak odpowiedniego snu, przerywany lub nieregularny to dosyć spory problem dla dziecka, stres i kłopoty także dla rodziców.
    Pogorszenie koncentracji przekłada się na trudności w codziennym funkcjonowaniu oraz przyswajaniu wiedzy jak i przyswajaniu nowych rzeczy. Następstwem nierównomiernego snu o nieodpowiedniej długości może być nadmierna senność (hipersomnia), lub bezsenność. Do skutków fizycznych można zaliczyć częste bule głowy i zaburzenia ogólnorozwojowe. Dlatego tak bardzo ważny jest odpowiedni sen naszej pociechy.

    Na początek przyswoimy sobie informację ile powinno spać dziecko.

    – noworodki (0 – 2 m-cy) potrzebują od 12 do 18 godzin snu,
    – niemowlaki (3 – 11 m-cy) potrzebują od 14 do 15 godzin,
    – maluchy (1 – 3 lat) potrzebują od 12 do 14 godzin,
    – przedszkolaki (3 – 6 lat) potrzebują od 11 do 13 godzin,
    – dzieci w wieku szkolnym (6 – 10 lat) potrzebują od 10 do 11 godzin,




    Dlatego poniżej przedstawiamy kilka głównych powodów zaburzenia snu, oraz jak sobie z nimi poradzić.

    Wczesna pobudka
    Rozsądna pora aby nasze maleństwo już wstało to czas pomiędzy 6.00 a 7.30 oczywiście rano. Są jednak dzieci które które są rannymi ptaszkami i potrafią już o 5 jak nie wcześniej budzić się, co powoduje zaburzenie tego rytmu. Nie wspomnę już o zdziwieniu rodziców którzy także musza już wstać.

    Rada: Starajmy się unikać okoliczności które mogą obudzić dziecko, jeśli musimy tak wcześnie wstać zróbmy to bardzo cicho, iż nad ranem sen dziecka jest bardzo delikatny. Zaciemnij pokój, postaraj się aby było ciemno w pokoju nawet nad ranem zwłaszcza w porach letnich. W przypadku gdy mamy za oknami stosunkowo głośna ulicę lub w godzinach porannych dochodzą do sypialni inne hałasy z zewnątrz należy rozważyć zamontowanie w oknie rolety wytłumiającej aby odseparować sypialnie od zewnętrznego otoczenia.

    Drzemka w ciągu dnia

    Jeśli Twoje maleństwo rezygnuje z drzemki w ciągu dnia, także jego cykl ulegnie zaburzeniu. Dziecko w ciągu dnia powinno mieć chociaż jedną godzinną lub dwugodzinną drzemkę.
    Rada: Naucz dziecko rytmu, zabawa, jedzenie i pora na drzemkę. Zobacz o której godzinie dziecko bywa bardziej zmęczone. Jeśli około 13 lub 14, naucz że o tej godzinie zostaje układane do snu i zostawiane w ciemnym pomieszczeniu z lampką. Niech z dnia na dzień zaczyna rozumieć, że to jego pora na drzemkę. Na początku będzie trudno, ale z czasem dzidziuś zrozumie, jest to bardzo ważne aby w ciągu dnia dziecko sporo odpoczywało i ładowało baterię na resztę dnia.

    Pobudki w nocy

    Dziecko może budzić się w nocy z kilku powodów: może to być pragnienie lub głód, mokra pieluszka, ból lub koszmar senny. Zwykle po zaspokojeniu potrzeb problem stanowi szybki i bezbolesny powrót do fazy snu.

    Rada: Reaguj szybko, nie daj dziecku się rozbudzić, zadbaj o prawidłowa dietę i porę posiłku. Staraj się aby dziecko nie jadło kolacji wcześniej niż około godzinę przed snem, lub w przypadku niemowlaka przed samym snem. Zadbajmy o odpowiednią ilość płynów ale także dopilnujmy aby bezpośrednio przed snem dziecko miało zmienioną pieluszkę. Jeśli będziemy przestrzegać tych wskazówek powinniśmy wyeliminować 80% przypadków nocnego wstawania. A jeśli już przydarzy się pobudka w nocy starajmy się absolutnie nie próbować dzieci karmić i należy jak najszybciej wrócić z dzieckiem do jego łóżka. Oczywiście w przypadku noworodka musi to być pokarm, ale po 4 miesiącu życia starajmy się odzwyczaić nocnego jedzenia, zastąpmy ja wodą. W przypadku karmienia piersią, decyzja należy do Ciebie, lecz także proponujemy podawać wodę.

    Płacz w nocy

    To jeden z najcięższych przypadków problematycznego snu dzieci, kiedy maluch budzi się w nocy w swoim łóżku i dostrzega, że obok niego nie ma tam mamy lub taty i wpada w histerię, płacz, krzyk. Jest to częste zjawisko, zwłaszcza gdy mama przebywa cały dzień z dzieckiem a w nocy znika.

    Rada: Aby ograniczyć lub całkowicie wyeliminować problem musimy postarać się dostarczyć maluchowi substytut – namiastkę naszej bliskości – w postaci np. ulubionej pluszowej maskotki lub poduchy z ulubionym bohaterem. Należy pamiętać aby cały czas celebrować obecność tej maskotki, przytulanki w trakcie zasypiania. Z czasem sami zobaczycie, że wasz maluch sam zacznie zauważać istotną rolę przytulanki przez co lepiej będzie radził sobie budząc się w nocy.




    Nocne wędrówki do łóżka rodziców

    Bardzo często zdarza się tak, że nie wiadomo kiedy i w jakich okolicznościach nasza pociecha ląduje w naszym łóżku. Ciężko jest przekonać nasze maleństwo aby wracało do łóżka i same w samotności tam spało.

    Rada: Aby oduczyć dziecko takich nawyków będziemy musieli uzbroić się w wytrwałość i konsekwencję. Jedyne co trzeba robić w takich przypadkach to konsekwentnie wracać z maluchem do jego łóżka. Albo zastosować sposoby z punktu powyżej, ulubiona maskotka, pieluszka.

    Zapewne powyższe zastosowania spotkają się z krytyką lub brakiem akceptacji, lecz pamiętaj sen jest bardzo ważny dla Twojego maleństwa, konsekwencja i poświęcenie wpłynie tylko na dobro Twojego dziecka.
    Sposobów jest także wiele więcej, dlatego opisujemy tylko kilka z własnego doświadczenia.
    Sposoby na spokojny sen twojego dziecka.

    Złotym środkiem bywa także używanie dodatkowych bodźców na spokojny sen dziecka, jak i jego usypianie. Jednym z nich są odgłosy, suszarka, płynąca woda, oczywiście można ich używać. Zbawienny staje się tu miś o nazwie „Miś Szumiś” W tym artykule opisujemy zasadę jego działania.
    Miś Szumiś ulubieniec niemowlaków

    Zostaw odpowiedź

    Lub