• Główne Kategorie

  • Kiedy dziecko powinno zacząć naukę języków obcych?

    Kiedy dziecko powinno zacząć naukę języków obcych?

    W dzisiejszych czasach dzieci już od najmłodszych lat bombardowane są dużą ilością informacji, które mają służyć ich rozwojowi. Nie wystarczy już, że pójdą do przedszkola. Dla wielu rodziców znaczenie ma to, jakie ono będzie: jakie zajęcia dodatkowe oferuje i czy oferuje naukę języków obcych. Warto jednak zadać sobie zasadnicze pytanie – czy nauka języków obcych dla maluchów jest dobrym pomysłem i kiedy powinny ją rozpocząć?

    “Niech się osłucha…”

    Wielu rodziców wychodzi z założenia, że dzieci uczą się przez słuchanie. I zasadniczo mają rację, zależy to jednak od wielu czynników. Jeśli np. dziecko ma powiedzmy 4 lata i opanowało język ojczysty w stopniu umożliwiającym mu normalną, swobodną i zrozumiałą dla otoczenia komunikację – dobrze, może posłuchać jak znane przez niego słowa brzmią w obcym języku. Co jednak w sytuacji gdy na takie zajęcia trafia 2-3 letni malec z opóźnionym rozwojem mowy? Nie potrafi wypowiedzieć się w języku dla niego pierwszym, najważniejszym, ojczystym, ale jest posyłany aby “osłuchać” się z innym, dziwnie dla niego brzmiącym, kompletnie niezrozumiałym. W efekcie nie tylko nie nauczy się języka nowego, ale nawet może mieć problem z przyswajaniem własnego. Dlatego też najlepiej jest nieco wstrzymać się z nauką drugiego języka, do 4-5, a czasami nawet 6 roku życia.

    Poradź się specjalisty

    Rodzice zwykle kierują się w swoich decyzjach dobrem dzieci. W kwestii języków obcych często chcieliby ułatwić im ich naukę i myśląc “Im szybciej, tym lepiej” – uważają, że zapisanie malucha na dodatkowe zajęcia językowe, to najlepsza opcja. Nie zawsze jednak może służyć to dzieciom i wspierać ich rozwój. Warto więc przed podjęciem takiej decyzji poradzić się także innych, zrobić rozeznanie. Zapytać osoby, która zajmuje się mową zawodowo – logopedy – kiedy przypada najlepszy czas na naukę języka obcego i jaka metoda jest dla dziecka najlepsza. Dobrze jest także zrobić rozeznanie np. w przedszkolu, zapytać nauczyciela czy wszystkie dzieci z grupy naszego dziecka uczęszczają na takie zajęcia? Jak według pań na zajęciach językowych odnajduje się nasze dziecko? Czy z radością w nich uczestniczy czy też z niechęcią, wiedząc, że są jego obowiązkiem? Takie rzetelne zebranie informacji może być pomocą w podjęciu naprawdę dobrej decyzji, która będzie służyć dziecku i jego prawidłowemu rozwojowi. Warto też pamiętać o tym, że dzieciństwo to czas zabawy i należy pilnować zdrowej równowagi między zabawą a intensywną nauką w tym okresie.

    Nauka poprzez zabawę

    Wydaje się że najlepszym sposobem aby zapoznać dziecko z nowym językiem, oraz nie zniechęcić go do niego poprzez nudne lekcje, jest połączenie nauki z rozrywką. Świetnie w tym celu spisują się piosenki i bajki dla dzieci po angielsku, które pozwalają osłuchać się z językiem i przyzwyczajać do niego w przyjemny i ciekawy sposób. Co więcej, taki sposób nauki jest naturalny i bardzo skuteczny – w końcu języka polskiego, jak i każdego swojego “pierwszego” języka dzieci uczą się po prostu słuchając dorosłych i próbując powtarzać po nich słowa, oraz kojarząc ich brzmienie z konkretnymi przedmiotami lub znaczeniami. Ważne jest jednak, aby wiedziały że język obcy jest “tym drugim” i nie mieszały go ze swoją mową ojczystą, jak mają to w zwyczaju niektórzy Polacy wracający zza granicy 🙂

     

     

    Źródło: Artykuł partnerski

     

    Zostaw odpowiedź

    Lub